Parní lokomotiva tendrová KND č. 29

Parní lokomotiva tendrová KND č. 29

Označení: KND č. 29
Rok výroby: 1950
Výrobce: Škoda Plzeň, n.p.
Typ vozidla: C



Pro potřeby průmyslových podniků vyráběly obě naše největší lokomotivky, Škoda Plzeň a ČKD Praha, typovou škálu parních lokomotiv různých výkonových kategorií. Jednalo se vždy o tendrové stroje.

V roce 1940 vyvinula plzeňská Škodovka třínápravovou tendrovou lokomotivu s výkonem 500 koní a proto byla označena 1435 CS 500. Byla určena pro vlečkový provoz a posunovací službu. Šlo o robustní avšak jednoduchou lokomotivu s dvojčitým parním strojem s pístovými šoupátky a rozvodem Heusinger. Kotel byl částečně svařovaný a částečně nýtovaný a měl ocelové topeniště. Stroj měl přímočinnou i samočinnou brzdu s dvoustupňovým kompresorem. V roce 1941 bylo vyrobeno 10 kusů a v roce 1943 vyrobily druhou sérii 19 kusů. Dodávky pokračovaly i po skončení války a to v dalších dvou sériích po 40 kusech v letech 1948 a 1950. Byly umístěny převážně do hutních a důlních provozů. Podniková doprava Poldi SONP Kladno jich provozovala celkem 9. Stroj s číslem 29 pochází z poslední série z roku 1950. Byl používán jak pro posun v areálu hutí tak i v traťové službě do Hořelic (doprava vápence) či na důl Max (uhlí). V roce 1977 byl odprodán jako nepotřebný na vlečku cukrovaru v Klobukách. Odtud byl sdružením SBD zachráněn před šrotací a po renovaci členy sdružení je exponátem muzea.

Souhrnné informace
Druh vozidla: parní lokomotiva tendrová
Označení: KND č. 29
Majitel: Sdružení „Společnost Buštěhradské dráhy“
Stav: neprovozní
Rok výroby: 1950
Výrobce: Škoda Plzeň, n.p.
Uspořádání pojezdu C
Typ 1435 CS500
Indikovaný výkon: 368 kW
Tlak kotle 14 bar
Služební hmotnost: 49,5 t
Průměr hnacích dvojkolí: 1100 mm

 

Kontakt

T: +420 313 537 700
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otvírací doba 2018:
29.3. – 30.4., 1.10. – 28.10.
sobota, neděle + svátky
9:30 – 15:00

1.5. – 31.5., 1.9. – 30.9.
sobota, neděle + svátky
9:30 – 17:00

1.6. – 30.6.
úterý – neděle
9:30 – 17:00, v prac. dny do 15:00

1.7. – 31.8.
úterý – neděle
9:30 – 17:00
Kde nás najdete

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Nejstarším provozuschopným vozidlem s parním pohonem v muzeu v Lužné je parní vůz Komarek.