Motorová lokomotiva T 211.0101

Motorová lokomotiva T 211.0101

Označení: T 211.0101 (700 101-9)
Rok výroby: 1960
Výrobce: ČKD Praha
Typ vozidla: B



Jedním z prvních typů motorových lokomotiv sériově vyráběných v ČKD Praha byla řada T 211.0. Byly to stroje určené pro lehkou traťovou službu a lehký posun v malých stanicích, depech i průmyslových závodech.

V letech 1957 až 1962 ČKD Praha vyrobila celkem 824 strojů tohoto typu. Jedná se o dvounápravovou kapotovou lokomotivu s koncovou kabinou strojvedoucího. Pohon tvoří vzduchem chlazený dvanáctiválcový vidlicový nafto-vý motor Tatra s přímým vstřikem paliva (známý z nákladních automobilů) a čtyřstupňová pneumaticky ovládaná synchronizovaná mechanická převodovka ČKD, která je obdobou principu Mylius. Točivý moment je na dvojkolí přenášen pomocí kloubových hřídelů a nápravových převodovek. Výrobce měl s tímto typem i exportní úspěchy (např. Egypt, Irák, Polsko, Rumunsko a další), což bylo opodstatněné s ohledem na jejich přednosti – snadnou ob-sluhu a údržbu, zimní provoz usnadněný vzduchem chlazeným motorem a v porovnání s parní trakcí okamžitá po-hotovost k službě. Z vyrobeného množství převzalo ČSD 167 kusů, ostatní byly pro průmysl nebo na vývoz. Pro náš průmysl bylo dodáno i 10 kusů rozchodu 900 mm, pro vývoz byly vyrobeny i širokorozchodné verze - do SSSR roz-chodu 1524 mm a do Indie rozchodu 1676 mm. V současnosti řadu z nich provozují i různé spolky a muzeální želez-nice.

Souhrnné informace
Druh vozidla: motorová lokomotiva
Označení: T 211.0101
(700 101-9)
Majitel: ČD a.s.
Stav: provozní
Přezdívka: Prasátko
Rok výroby: 1960
Výrobce: ČKD Praha
Maximální rychlost: 40 km/h
Trvalý výkon: 121 kW
Přenos výkonu: mechanický
Služební hmotnost: 22 t
Průměr hnacích dvojkolí: 1000 mm

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

První parní vůz byl na našem území vyroben roku 1879 v Ringhofferově továrně.