Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016

Označení: TU 47.016 (705 916-5)
Rok výroby: 1959
Výrobce: ČKD Praha
Typ vozidla: Bo´Bo´



Lokomotivy řady TU 47.0 byly vyvinuty pro motorizaci provozu na úzkorozchodných tratích ČSD. Na celkem pěti tratích rozchodu 750 a 760 mm mohly být nasazeny jak pro osobní tak i nákladní dopravu.

V roce 1948 byla objednána v ČKD Praha první série. Celkem 6 kusů této série bylo vyrobeno v letech 1954 až 1955 a prvotní označení bylo T 47.0. Zdrojem výkonu byl motor ČKD 12 V 170 DR, který se již osvědčil při provozu motorových vozů M 262.0. Pohon dvojkolí pak zajišťují tlapově uložené stejnosměrné sériové trakční elektromotory. V roce 1958 byla vyrobena druhá 15ti kusová série. Převodový poměr trakčních motorů byl u prvních 4 kusů druhé série změněn, neboť stroje T 47.007 až 010 byly určeny pro trať Frýdlant v Čechách – Heřmanice o rozchodu 750 mm. Zbývajících 11 strojů bylo rozděleno po 4 do Osoblahy a Ružomberoku a 3 do Jindřichova Hradce. Výrobce měl s tímto typem i exportní úspěch, když v letech 1957-58 bylo 45 lokomotiv dodáno do SSSR. U nás byly tyto stroje později přeznačeny na TU 47.0 a v roce 1988 dostaly novou řadu 705.9. Na tratích ve Frýdlantu a na Slovensku byl provoz již zrušen a tratě v Jind. Hradci provozuje soukromá společnost. Posledním místem provozu u ČD,a.s. je tak trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.

Souhrnné informace
Druh vozidla: motorová lokomotiva úzkorozchodná
Označení: TU 47.016  (705 916 – 5)
Majitel: ČD a.s.
Stav: neprovozní
Přezdívka: Téúčko
Rok výroby: 1958
Výrobce: ČKD Praha
Maximální rychlost: 50 km/h
Trvalý výkon: 258 kW
Přenos výkonu: elektrický
Služební hmotnost: 32 t
Průměr hnacích dvojkolí: 760 mm

 

Kontakt

T: +420 313 537 700
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otvírací doba 2018:
29.3. – 30.4., 1.10. – 28.10.
sobota, neděle + svátky
9:30 – 15:00

1.5. – 31.5., 1.9. – 30.9.
sobota, neděle + svátky
9:30 – 17:00

1.6. – 30.6.
úterý – neděle
9:30 – 17:00, v prac. dny do 15:00

1.7. – 31.8.
úterý – neděle
9:30 – 17:00
Kde nás najdete

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Stroje řady 498.1 byly s výkonem 1914 kW nejvýkonnějšími československými parními lokomotivami.