Motorový vůz M 131.105

Motorový vůz M 131.105

Označení: M 131.105
Rok výroby: 1948
Výrobce: Tatra Kopřivnice
Typ vozidla: A 1



Pro poválečnou obnovu parku motorových vozů pro vedlejší tratě objednaly ČSD v roce 1946 v Tatře Kopřivnice nový typ dvounápravového motorového vozu s mechanickým přenosem výkonu. Byl označen jako řada M 131.1.

První vůz byl dodán v červnu 1948 a sériová výroba byla zahájena ještě v témže roce. Po vyrobení 40 kusů byla výroba ostatních přesunuta také do Vagónky Tatra Studénka. Od obou výrobců bylo nakonec pro ČSD dodáno 549 kusů. Vůz má čtyřdveřovou osmibokou skříň se zužujícími se představky. V obou představcích jsou nástupní plošiny a čelní stanoviště strojvedoucího a vlakvedoucího. V oddíle pro cestující je 48 míst k sezení v uspořádání 4+1. Pohon vozu tvoří spalovací motor TATRA T 301, odvozený z úspěšných motorů T 111. Je to dvanáctiválcový vzduchem chlazený motor s válci do „V“. Kroutící moment je přenášen mechanicky přes spojku, čtyřstupňovou převodovku „Mylius“, kardanový hřídel a nápravovou reverzační převodovku na hnací dvojkolí. V síti tehdejších ČSD ne-bylo depa, kde by tyto vozy nepůsobily. V řadě působišť nahradily nejen předválečné motorové vozy, ale také parní lokomotivy, čímž přispěly ke zhospodárnění provozu. Později byly nahrazovány vozy M 152.0 a pravidelný provoz skončily v r. 1984. Poměrně velký počet se jich zachoval do současnosti a to jak u ČD, tak i různých spolků.

Souhrnné informace
Druh vozidla: motorový vůz
Označení: M 131.105  
Majitel: ČD a.s.
ČD provozní
Přezdívka: Hurvínek
Rok výroby: 1948
Výrobce: Tatra Kopřivnice
Výrobní číslo 66313
Maximální rychlost: 60 km/h
Indikovaný výkon: 114 kW
Přenos výkonu mechanický
Služební hmotnost: 16.6 t
Průměr hnacích dvojkolí: 880 mm

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Nejstarším provozuschopným vozidlem s parním pohonem v muzeu v Lužné je parní vůz Komarek.