Motorový vůz M 152.0002

Motorový vůz M 152.0002

Označení: M 152.0002
Rok výroby: 1974
Výrobce: Vagónka Studénka
Typ vozidla: A 1



Motorové vozy řady M 152.0 jsou náhradou za osvědčené, ale zastaralé vozy M 131.1. Byly určeny pro provoz na vedlejších tratích ČSD. Po dvou prototypech z roku 1973 následovala od r. 1975 sériová výroba, končící v r. 1984.

Výrobcem vozů byla Vagónka Studénka a pro ČSD bylo dodáno celkem 680 kusů. Motorový vůz je dvounápravový s jednou poháněnou nápravou. Uložení skříně je na dvou jednonápravových podvozcích pro snadnější průjezd vozidla obloukem. Hnací agregát – vodou chlazený ležatý šestiválec LIAZ ML 634 – spolu s pomocnými pohony a chladičem je umístěn pod podlahou vozu. Motor pohání dvojkolí přes automatickou hydromechanickou dvoustupňovou převodovku a reverzační nápravovou převodovku. Skříň je řešena jako velkoprostorová, nabízí 50 míst k sezení v uspořádání 2+3 a dalších 40 míst k stání. Vstup do vozu umožňují na každé straně dvoje posuvné elektropneumaticky ovládané dveře. Vozy byly přiděleny do většiny dep v celé síti a u ČD slouží dodnes. Mnoho jich bylo rekonstruováno na provoz bez vlakové čety a nebo předěláno na motorovou jednotku řady 814 „Regionova“. Vůz M 152.0002 byl v roce 1995 přidělen do LD Valašské Meziříčí. Pravidelný provoz ukončil v roce 2015 a stal se muzejním vozidlem Českých drah. Nyní je umístěn v expozici v Lužné u Rakovníka.

Souhrnné informace
Druh vozidla: motorový vůz
Označení: M 152.0002 
Majitel: ČD a.s.
ČD provozní
Přezdívka: Orchestrion
Rok výroby: 1974
Výrobce: Vagónka Studénka
Výrobní číslo 74889
Maximální rychlost: 80 km/h
Indikovaný výkon: 155 kW
Přenos výkonu hydromechanický
Služební hmotnost: 20 t
Průměr hnacích dvojkolí: 840 mm

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

První parní vlak přijel do Prahy roku 1845 z Olomouce.