Motorový vůz M 240.0100

Motorový vůz M 240.0100

Označení: M 240.0100
Rok výroby: 1964
Výrobce: Vagónka Tatra Studénka
Typ vozidla: 2´B´



Pro doplnění a modernizaci parku motorových vozů zvolily ČSD v roce 1956 novou koncepci a to vozy s hydrodynamickým přenosem výkonu. Určení těchto motorových vozů bylo pro vedlejší tratě.

Vagónka Tatra Studénka vyrobila v r. 1959 dva prototypy. Sériové vozy pak byly označeny řadou M 240.0 a v letech 1963 a 1964 bylo vyrobeno celkem 120 kusů. Vůz má ocelovou svařovanou samonosnou skříň s dvěma oddíly pro cestující s 56 místy k sezení, 46 místy k stání a zavazadlovým oddílem. Stanoviště strojvedoucího jsou opatřena čelními průchozími dveřmi. Skříň je uložena na jednom hnacím a jednom běžném dvounápravovém podvozku. Pohon tvoří vzduchem chlazený přeplňovaný vznětový motor Tatra 930-4 s válci do „V“, který je kardanovou hřídelí spojen s hydrodynamickou tříměničovou převodovkou H 250 M s reverzací. Pohon podvozku je tandemový, to znamená, že je poháněna nápravová převodovka vnitřního dvojkolí a z ní další hřídelí nápravová převodovka vnějšího dvojkolí.V provozu však vozy nevynikaly vysokou spolehlivostí a tak již od r. 1982 byly někde vytlačeny nově dodanými vozidly M 152.0. V pravidelném provozu byly u ČD do konce roku 2002, na Slovensku byl poslední vyřazen v r. 2009. Jak ČD tak ŽSR vlastní několik historických vozidel a provozuje je taky několik nostalgických spolků.

Souhrnné informace
Druh vozidla: motorový vůz
Označení: M 240.0100  
Majitel: ČD a.s.
ČD provozní
Přezdívka: Singrovka
Rok výroby: 1964
Výrobce: Vagónka Tatra Studénka
Výrobní číslo 65833
Maximální rychlost: 70 km/h
Indikovaný výkon: 206kW
Přenos výkonu hydromechanický
Služební hmotnost: 31.6 t
Průměr hnacích dvojkolí: 880 mm

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Železniční muzeum ČD v Lužné u Rakovníka zahájilo svou činnost v roce 1999.