Motorový vůz M 262.076

Motorový vůz M 262.076

Označení: M 262.076 (830 076 – 6)
Rok výroby: 1953
Výrobce: Tatra Studénka
Typ vozidla: 2´Bo´



Pokračováním motorizace osobní dopravy po 2. světové válce byl vývoj a výroba motorových vozů řady M 262.0. Šlo o vozidlo lehké konstrukce s elektrickým přenosem výkonu a přechodné i na tratě s méně únosným svrškem.

Motorový vůz společně vyvinuly a vyráběly firmy Královopolská (skříň), Tatra Smíchov (podvozky) a ČKD Praha (spalovací motor a elektrická výzbroj). Byl podvozkového uspořádání, přičemž hnací podvozek měl dva tlapově u-ložené trakční elektromotory a na druhém běžném podvozku byl na samostatném rámu vznětový vidlicový dvanáctiválcový motor pružně spojený s trakčním dynamem. Dvojkolí jsou v rámu podvozku vedena dvojicí kyvných ramen (tzv. ojniček) odpružených vodorovnými vinutými pružinami. Skříň je uvnitř členěna na dva oddíly pro cestující (56 + 24 míst) a dále na nástupní prostory a zavazadlový oddíl. Bylo vyrobeno pro ČSD celkem 250 kusů ve třech sériích v letech 1949 až 1960. V osobní dopravě se tyto vozy objevují na všech druzích výkonů od dálkových motorových rychlíků přes osobní až po smíšené vlaky. Přípojné vozy se používaly nejprve řady Bam (dříve Calm) a od roku 1958 po jejich výrobě vozy Balm a BFalm. V 80. letech se změnilo řadového označení na 830 a v té době dochází také k rekonstrukcím dosazením jiného spalovacího motoru, po nichž se označení mění na 831.

Souhrnné informace
Druh vozidla: motorový vůz
Označení: M 262.076  (830 076-6)
Majitel: ČD a.s.
ČD provozní
Přezdívka: Kredenc
Rok výroby: 1953
Výrobce: Tatra Studénka
Výrobní číslo 52545
Maximální rychlost: 90 km/h
Indikovaný výkon: 301 kW
Přenos výkonu elektrický
Služební hmotnost: 43.1 t
Průměr hnacích dvojkolí: 920 mm

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@dhv.cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otvírací doba 2018 v Lužné:
Sezona v ČD Muzeu byla ukončena. Děkujeme všem návštěvníkům a příznivcům za důvěru v roce 2018 a těšíme se na setkání s nimi v roce 2019. ČD Muzeum bude otevřeno od 6. dubna 2019. Podrobnosti o otevírací době i jednotlivých akcích budou zveřejněny v lednu 2019 na stránkách ČD Muzea.
Kde nás najdete

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

První parní lokomotiva byla na našem území vyrobena roku 1900 v První českomoravské továrně na stroje.