Elektrická lokomotiva E 669.001

Elektrická lokomotiva E 669.001

Označení: E 669.001
Rok výroby: 1959
Výrobce: Škoda Plzeň
Typ vozidla: Co´Co´



Potřebu výkonnějších lokomotiv pro rychlíkovou dopravu měly pokrýt šestinápravové stroje s plánovaným označením E 698.0. Nepodařilo se však dodržet nápravový tlak a tak byl druhý prototyp po úpravách vyzkoušen v nákladní dopravě a přeznačen na E 669.001.

První prototyp byl potom rekonstruován na tlapové trakční motory s oboustranným náhonem náprav šikmými o-zubenými koly a přeznačen na E 669.002. Stal se tak prototypem všech sériově stavěných šestinápravových elektrických lokomotiv ČSD. Stroje jsou skříňového typu se dvěma čelními stanovišti strojvedoucího. Na jedné bočnici skříně jsou okna a na druhé bočnici jsou žaluzie pro sání vzduchu do strojovny. Třínápravové podvozky jsou spojeny kloubovou mezipodvozkovou vazbou. Vypružení je šroubovými válcovými pružinami v sekundárním a listovými pružnicemi v primárním vypružení. Na jednotlivých spojeních trakčních motorů (sériovém, sérioparalelním ve 2 větvích po třech motorech a ve 3 větvích po dvou motorech) je použitá odporová regulace. Na jednotlivých spojeních je k dispozici 22, 11 a 7 regulačních stupňů.

Po většinu své existence byly oba stroje dislokovány v Č. Třebové. Počátkem 90. let byl stroj 180.001 dokonce zrušen. V roce 1995 byly však oba stroje opraveny a v původních nátěrech vráceny do provozu. Stroj 180.002 se stává majetkem NTM Praha a stroj 180.001 je jako historický stroj ČD převezen v roce 2017 do expozice v Lužné u Rakovníka.

Souhrnné informace
Druh vozidla: elektrická lokomotiva 
Označení: E 669.001 (180 001 – 0)
Majitel: ČD a.s.
ČD provozní
Přezdívka: Šestikolák
Rok výroby: 1959
Výrobce: Škoda Plzeň
Výrobní číslo 3711
Uspořádání Co´Co´
Soustava 3 000 V ss
Maximální rychlost: 90 km/h
Indikovaný výkon: 3048 kW
Regulace odporová
Služební hmotnost: 119 t
Průměr hnacích dvojkolí: 1250 mm

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Stroje řady 498.1 byly s výkonem 1914 kW nejvýkonnějšími československými parními lokomotivami.