Salonní vůz T. G. Masaryka

Salonní vůz T. G. Masaryka

Označení: Aza 80
Rok výroby: 1930
Výrobce: Ringhofferovy závody a.s., Praha-Smíchov
Typ vozidla: salonní vůz



Park salonních vozů ČSD pro přepravu vysokých státních činitelů, především prezidenta republiky, byl rozšířen o vůz, který byl darem k 80. narozeninám T.G. Masaryka. Železniční správě byl předán symbolicky v den jeho narozenin, 7.3.1930.

Park salonních vozů ČSD byl v meziválečném období velmi skromný. Proto bylo rozhodnuto k životnímu jubileu T.G. Masaryka vyrobit vůz, který by byl reprezentantem československé železniční techniky a důstojným dopravním prostředkem prvního muže státu. Zakázka byla objednána u Ringhofferových závodů, které si byly vědomé výjimečnosti tohoto úkolu a proto konstrukci i výrobě věnovaly nevšední péči. Půdorysný rozvrh i architektura jednotlivých interiérů byla řešena ve spolupráci s architektem Albertem Jonášem. Vůz se tak stal vizitkou vysokého uměleckého vkusu té doby. Moderně byla řešena i technická část. Jako první u ČSD měl celokovovou skříň a pensylvánské podvozky. Vykazoval proto velice klidný chod a byl způsobilý jet rychlostí 140 km/h. Skříň byla i dokonale tepelně a zvukově izolovaná.

Vůz byl využíván pro cesty prezidenta i jiných představitelů až do roku 1967, kdy byl vyřazen. Stal se ale technickou památkou. V roce 1991 prošel v ŽOS České Velenice revitalizací a vrátil se opět do příležitostného provozu. V roce 2014 byl přemístěn do Železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Souhrnné informace
Druh vozidla: salonní vůz
Označení: Aza 80
Majitel: ČD a.s.
ČD provozní
Rok výroby: 1930
Výrobce: Ringhofferovy závody a.s., Praha – Smíchov
Uspořádání pojezdu: 4 nápravový podvozkový vůz
Nejvyšší rychlost: 140 km/h
Délka přes nárazníky: 23 500 mm
Vzdálenost otočných čepů: 16 000 mm
Rozvor podvozků: 2 500 mm
Hmotnost: 56 t
Průměr dvojkolí:  1 000 mm

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Cesta vlakem z Prahy do Děčína trvala v roce 1851 zhruba tři a půl hodiny.