Parní lokomotiva 414.096

Parní lokomotiva 414.096

Označení: 414.096
Rok výroby: 1906
Výrobce: St.E.G.
Typ vozidla: D m2



Lokomotivka ve Floridsdorfu vyrobila pro Arlbergskou dráhu v roce 1885 čtyři dvojčité lokomotivy řady 73 s tendrem, které konstrukčně vycházely ze zdařilých řad 72 (403.0 ČSD) a 77 (403.2 ČSD).

Ve stejném roce pokračovaly v jejich výrobě lokomotivky ve Vídeňském N. Městě, Krauss v Linci a také floridsdorfská továrna. V roce 1886 se k nim připojila vídeňská lokomotivka Společnosti státní dráhy (St.E.G.) a v roce 1900 také První Českomoravská továrna na stroje v Praze. V letech 1885 až 1890 bylo vyrobeno celkem 454 kusů. Nejprve k nim byly dodávány tendry řady T III, označené později řadou 36 (312.0 ČSD), a od r. 1896 tendry řady 66 (412.3 ČSD).

Na krátké dýmnici byl baňatý komín, na ležatém kotli vpředu měla parní dóm s regulátorem, ovládaným hřídelem vedeným uvnitř kotle. Na dómu byly dva pérové pojišťovací ventily a za ním písečník sedlového tvaru. Uvnitř rámu pod dýmnicí byly šoupátkové komory, Goochův rozvod parního stroje byl umístěn také mezi rámem. V provozu se řada 73 velmi dobře osvědčovala a až do příchodu strojů řady 170 byla nejrozšířenější nákladní řadou K.k.St.B. Během první světové války byly stroje této řady hojně používány ve vojenské dopravě. Po rozpadu Rakouska-Uherska připadlo do stavu ČSD 119 strojů, které je označily řadou 414.0 a jejich tendry 312.0 a 412.3. Během provozu v letech 1918 – 1938 ČSD modernizovala jejich příslušenství. Lubrikátory byly nahrazeny mazacími lisy, dosadila se tlaková brzda pro vlak. Baňaté komíny se nahradily rovnými s korunkou a do dýmnice byl dosazen jiskrojem. Do třicátých let byly využívané v traťové službě, později na posunu a při obsluze vleček. Během 2. světové války jich 75 přešlo do stavu Německých říšských drah. Po roce 1945 se stále uplatňovaly na posunu, ale i při vozbě až 2000 tun těžkých uhelných přetahů na Ústecku.

Lokomotiva 414.096 byla vyrobena lokomotivkou Společnosti státní dráhy ve Vídni v roce 1906. Tento stroj nesl řadu 73.368 (později u ČSD 414.096). Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonal dne 24.8. 1906. Provozní nasazení této lokomotivy od vyrobení až do roku 1947 není známé. Dochovaný provozní záznam je z dubna roku 1948, kdy sloužila v depu Praha Smíchov. Od roku 1961 je vedena v LD České Budějovice, kde jezdila do svého zrušení, které proběhlo v červenci roku 1967. Po zrušení byla umístěna na pomník v ŽOS České Velenice. Na jaře 2014 je převezena do ČD Muzea Lužná u Rakovníka, kde rozšířila sbírku parních lokomotiv.

Souhrnné informace
Druh vozidla: parní lokomotiva 
Označení: 414.096 (998 007-9)
Majitel: ČD a.s.
Stav provozní
Přezdívka: Heligon
Rok výroby: 1906
Výrobce: St.E.G.
Výrobní číslo 3282
Uspořádání
D m2
Maximální rychlost: 35 km/h
Výkon: 390 kW
Průměr hnacích dvojkolí: 1 100 mm
Služební hmotnost: 87,1 t
Přetlak v kotli 11 bar

 

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Rychlostní rekord československé parní lokomotivy (498.106) je 162 km/h.