Parní lokomotiva 555.0153

Parní lokomotiva 555.0153

Označení: 555.0153
Rok výroby: 1944
Výrobce: Wiener Lokomotivfabrik, Floridsdorf
Typ vozidla: 1'E



Německá válečná lokomotiva pro nákladní vlaky vyráběná po celé Evropě.

Za 2. světové války bylo ve 13 lokomotivkách po celé Evropě vyrobeno celkem téměř 7000 ks lokomotiv německé řady 52. Jde o zjednodušenou verzi původní předválečné německé lokomotivy jednotné řady 50. Nové válečné lokomotivy byly maximálně zjednodušeny (např. omezení počtu dílů, omezení potřeby barevných kovů apod.), aby byla zajištěna jejich rychlá výroba. Po válce se k ČSD dostalo celkem 185 lokomotiv, které byly označeny řadou 555.0. Následně bylo celkem 24 lokomoti odprodáno do zahraničí. Dalších 100 lokomotiv stejné řady bylo v letech 1962 - 1963 zakoupeno z tehdejšího Sovětského svazu. V šedesátých letech 20. století bylo celkem 202 lokomotiv přestavěno na vytápění mazutem a přeznačeno na řadu 555.3. Lokomotivy řady 555.0 sloužily v těžké nákladní dopravě spolehlivě až do roku 1973, kdy došlo k vyřazení poslední z nich.

Lokomotiva 555.0153 byla v roce 1960 prodána do Jugoslávie, kde sloužila v uhelných dolech Kreka. Zde sloužila až do roku 1990. Následně byla odkoupena rakouským spolkem 1. ÖSEK. V roce 2001 tuto lokomotivu zakoupila společnost HERKULES KHKD. V roce 2002 se podařilo lokomotivu zprovoznit, v únoru 2003 pak lokomotiva vykonala novou technicko-bezpečnostní zkoušku.

Souhrnné informace
Druh vozidla: parní lokomotiva
Označení: 555.0153
Majitel: KHKD
Stav: provozní
Přezdívka: Němka
Rok výroby: 1944
Výrobce: Wiener Lokomotivfabrik, Floridsdorf
Maximální rychlost: 80 km/h
Indikovaný výkon: 1178 kW
Služební hmotnost: 84,3 t
Průměr hnacích dvojkolí: 1400 mm

Kontakt

T: +420 313 537 700
E: info@cdmuzeum.cz

Otvírací doba 2017:
Od 29 .4. do 29. 10. 2017
Květen
sobota, neděle + svátky

Červen – srpen
úterý až neděle + svátky

Září – říjen
sobota, neděle + svátky

Vždy od 9.30 do 17.00 hodin

Kde nás najdete

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Nejstarším provozuschopným vozidlem s parním pohonem v muzeu v Lužné je parní vůz Komarek.