Poslední parní víkend, než v Lužné zamknou brány

Největší historické muzeum u nás zaměřené na drážní vozidla už prakticky zamyká své brány a chystá se na zimní přestávku...

Poslední parní víkend, než v Lužné zamknou brányPoslední parní víkend tu proběhl v polovině října, tak trochu ve stínu krajských a senátních voleb. Kdo to stihne, může se do expozice Českých drah v Lužné u Rakovníka vypravit ještě v sobotu 27. a v neděli 28. října.

Třeťák Jakub Almer z Loun se těšil na poslední letošní parní víkend v Lužné možná ještě o něco víc než ostatní malí návštěvníci. Čekala ho totiž kromě práce s lopatou u odpopelovacího kanálu a dalších úkolů hlavně jízda s parní lokomotivou do Prahy a zpět. „Přijel jsem hlavně kvůli zatopenému Papouchovi,“ říká a sní o tom, že jednou bude moci sám na lokomotivě jezdit. Kolik bylo takto spokojených dětí a dospělých o víkendu 13. a 14. října v Lužné u Rakovníka? Podle našeho odhadu řádově aspoň stovky. Radost v očích byla pro organizátory z Českých drah určitě velkou odměnou za měsíce příprav.

Vrcholem sezony bylo setkání Němek

Celou letošní sezonu Muzea ČD v Lužné u Rakovníka hodnotí vrchní přednosta DHV Jindřich Rachota takto: „Včetně posledního parnímu víkendu letos navštívilo muzeum v Lužné na 30 tisíc návštěvníků! Přispěla k tomu i skutečnost, že muzeum uspořádalo několik tematických akcí. Vrcholem letošního programu bylo bezesporu mezinárodní setkání parních lokomotiv řady 52, takzvaných Němek, na které přišlo přes tři tisíce lidí z domova i ciziny.“ Dodejme, že zvláštní vlaky tehdy kromě tradiční relace Praha – Lužná jezdily do Nižboru (sklárna), Mutějovic (na Kounovské kamenné řady) a do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.

Poslední parní víkend, než v Lužné zamknou brányDepo historických vozidel v Lužné u Rakovníka také ve spolupráci s jednotlivými depy kolejových vozidel a krajskými centry osobní dopravy vypravilo od jara do podzimu desítky historických vlaků. Depo se významným způsobem podílelo i na přípravě Národního dne železnice v Brně, kam přišlo asi 25 tisíc lidí. Důležitou součástí programu byly historické exponáty, které zaslouženě přilákaly zájem i obdiv návštěvníků.

V sobotu jeli s přípřeží

Ale vraťme se k poslednímu parnímu víkendu v Lužné. Jak vlastně probíhal? Zvláštní parní vlaky číslo 19770/19771 odjely ze stanice Praha Masarykova nádraží do Lužné a zpět. S výjimkou nedělního podvečera byla v čele historických souprav lokomotiva číslo 477.043 zvaná Papoušek. V sobotu 13. října dokonce soupravu elegantních přípojných vozů řady Bam vyvážel Papoušek s přípřeží Ušaté 464.102. Těsně před polednem také vyjížděla Němka 555.0153 z Lužné na kolešovickou lokálku. Tady byl v Kněževsi naplánován pobyt ideální k prohlídce tamní expozice kolejových vozidel a exponátů společnosti Herkules KHKD.

Houkání Štokra od Křivoklátu

Okolo točny v muzejním depu Lužná se na podzimním slunku hřály stroje 464.102, 555.0301, 387.043, 556.0271, 324.391 nebo 534.0323. Nechyběly ani modernější trakce včetně nejmladších provozních exponátů Hektora T 458.1190 a čerstvě opravené Singrovky M 240.0100 (viz článek na stranách 1 a 5). V poštovním voze se proháněly modely mašinek a pískání na úzkokolejce č. 21 lákalo malé i velké ke svezení na oválu. V sobotu navíc obohatil výčet parních lokomotiv slovenský Štokr 556.036, který do Lužné dojel od Rakovníka se zvláštním vlakem vezoucím zájemce o podzimní Křivoklání na Křivoklátě. Díky relativně příjemnému podzimnímu počasí se letošní poslední parní víkend opravdu vydařil.

MARTIN NAVRÁTIL

Stručně o muzeu

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka funguje od roku 1999. Zdejší zaměstnanci se zabývají údržbou a provozem historických drážních vozidel, která jsou nasazována na nostalgické jízdy po celé republice. Muzeum také úzce spolupracuje s Národním technickým muzeem. Otevřeno tu mají obvykle od konce dubna do konce října, z toho v červnu, červenci a srpnu každý den kromě pondělí, jinak pouze o víkendech a státních svátcích.

Fotogalerie...

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Cesta vlakem z Prahy do Vídně trvala v roce 1845 zhruba deset hodin.