Muzeum drážní historie v Olomouci je realitou

Největší železniční muzeum v České republice v Lužné u Rakovníka už není osamoceno...

První srpnovou sobotu České dráhy slavnostně otevřely další stánek železniční historie umístěný v samém srdci Hané – v Olomouci. Bývalé depo pro motorové vozy se během několika měsíců proměnilo v místo, kam povedou kroky nejen moravských drážních nadšenců.

Muzeum drážní historie v Olomouci je realitouJste milovníky železniční historie, ale muzeum v Lužné je pro vás „z ruky“? Přinášíme vám dobrou zprávu. Vaši touhu po poznání drážní minulosti naplní nová pobočka Muzea Českých drah otevřená v těsné blízkosti olomouckého nádraží. V sobotu 4. srpna se poprvé otevřela vrata rotundy, která ještě před nedávnem sloužila běžnému motorovému provozu. Nyní je domovem pro klenoty drážní historie, které mají svým původem vazbu právě k železnici na Moravě. Do zastřešených stání bylo soustředěno několik historických vozidel, která dosud byla rozptýlena (a většinou železničním fanouškům skryta) na různých místech zdejšího kraje.

Nostalgie jako výborná reklama

Olomoucká deponie historických vozidel startuje se šesti lokomotivami, jedním motorovým vozem a několika osobními vagony. Ovšem to je jen začátek. „Přibýt by sem postupně mělo ještě několik zajímavých exponátů, například některé mašinky, které dosud stojí na pomnících,“ prozradil přednosta DHV Lužná u Rakovníka Jindřich Rachota. Spolu s ředitelem kanceláře náměstka generálního ředitele Jiřím Kešnerem, oborovým specialistou Petrem Holánkem (ten přišel s nápadem umístit deponii historických vozidel do bývalé motorové remízy), ředitelem Nadace Okříd­lené kolo Josefem Tomečkem, která je také významným partnerem expozice, či ředitelkou olomouckého KCOD Hanou Motykovou pozvedli číši na zdar tomuto sympatickému počinu.

Po projevech, v nichž přítomní vzpomněli podporu i dalších osob, se několik desítek prvních hostů mohlo vydat na prohlídku exponátů a vyslechnout si zasvěcený výklad průvodce Pavla Hanzala. Na slovo vzatého odborníka – strojvůdce, který ještě před páry lety vyjížděl s Rosničkou 464.202. Díky těmto i dalším lidem se projekt olomouckého muzea přesunul z plánů do reality.

Skromně, ale autenticky

V sobotu bylo mimořádně veřejnosti zpřístupněno i samotné Depo kolejových vozidel Olomouc. Nejstarším strojem, který pózoval zahalen v obláčcích páry na točně u expozice, byla maličká tendrovka 313.304 z Valašského Meziříčí vyrobená pro tehdejší Severní dráhu císaře Ferdinanda (KFNB) v roce 1894. Moment příjezdu vůbec prvního parního vlaku na Moravu v červnu 1839 nemohli řečníci v projevech nezmínit, stejně tak jako tradici železničních podniků Moravy a Slezska.

„Největší radost mám z toho, že přišlo plno lidí, a to i přes vedra a čas dovolených,“ zhodnotil své pocity šéf Depa historických vozidel Jindřich Rachota s tím, že při přípravě otevření muzea se nevyskytl žádný vážnější problém. „Začalo se skromněji, ale o to autentičtěji,“ vystihla atmosféru tisková mluvčí ČD Kateřina Šubová. V Olomouci se tak s počátkem srpna rozjel pilotní projekt, jehož provoz by měl být nácvikem na příští ostrou sezonu, kdy bude mít muzeum pevnou otevírací dobu. Pokud patříte k milovníkům železniční historie a moravské obzvlášť, vaší příští cílovou stanicí by měla být rozhodně Olomouc.
Martin Navrátil

    

Kontakt na muzeum

T: +420 313 537 700
E: cdmuzeum@cd.cz
E: nostalgie@gr.cd.cz

Otevírací doba

Vlakem do muzea

Odkud:
Kam:
Přes:
Datum:
Čas:
 

Víte, že...?

Železniční muzeum ČD v Lužné u Rakovníka zahájilo svou činnost v roce 1999.